Monday, July 13, 2009

CALON BN MANEK URAI....TENTANG MENGEJAR IMPIAN

Bukan hendak menyatakan sokongan kepada mana-mana parti politik. Sekadar bercerita tentang impian rakan sekuliah semasa di UTM dahulu. Tuan Aziz Tuan Mat, calon BN Manek Urai yang akan bertanding esok, memang minat politik sejak di kampus lagi. Pembabitannya dalam politik tidak mengejutkan. Apa yang mengejutkan ialah kemampuannya mengejar impian, sehingga terpilih menjadi calon piliharaya kecil.
Seorang lagi yang saya tahu ada impian, Wan Mohd Shahrizal. Mamat ini mahu jadi pilot. Namun, bila tawaran UTM datang, dia tidak mampu menolak. Selepas tamat belajar, dia bekerja dalam bidang pengurusan selama beberapa tahun. Kemudian, kembali mengejar impian semasa kecil sehingga akhirnya menjadi juruterbang Singapore Airlines (SIA) sampai sekarang.
Saya juga ada impian. Mahu jadi wartawan. Namun, untuk mengambil jurusan Komunikasi Massa di IPTA waktu itu bukan mudah, lantaran tempat terhad. Bila tawaran UTM datang, saya terpaksa terima. Namun, setelah lulus dengan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Teknologi, saya tolak tawaran kerja dari dua buah syarikat multi-nasional. Dan menolak juga tawaran biasiswa Telekom Malaysia Berhad untuk menyambung ke peringkat Sarjana Pengurusan Teknologi. Saya memilih untuk mengejar impian sejak tingkatan lima. Bermula dengan pemberita cabuk di akhbar nyamuk (tabloid), akhirnya ke organisasi akhbar terbesar.
Saya tidak pasti tentang impian rakan-rakan lain. Mungkin mereka tidak pernah bercerita semasa di kampus dahulu. Jika ada di antara mereka yang berjaya mencapai impian (childhood dreams), saya tumpang gembira.
Kepada adik-adik di universiti sekarang, jika ada yang terasa telah tersilap mengambil kursus, jangan bimbang. Tidak pernah terlambat untuk mengejar kerjaya impian. Belajar lah sehingga menggenggam segulung ijazah. Kemudian, kejar lah apa sahaja impian yang tersemat di dalam dada.
Keterangan Gambar : Gambar terbaru Tuan Aziz yang saya petik dari laman web Puteri UMNO.

1 comment:

Bukan Sepet said...

Canteklah Kak Long..
Malangnya tidak bagi saya. Haha.
More di blog saya.. yang aktifnya ibarat teka teki nujum pak belalang...

"Kadang kadang... jarang jarang" update.