Tuesday, February 17, 2009

Pitching RTM....’Satira of The Year’

Sesi pitching RTM masuk minggu ke-tiga. Baru hari ini saya menyertainya. Ketika di kantin, saya dengar satu cerita. Tidak pasti samada ia cerita benar atau sekadar satira untuk melepaskan ‘tension’ turun naik Bukit Angkasa setiap hari sejak dua minggu lalu. Ceritanya begini :
Seorang penerbit dipanggil untuk pitching pada sekian-sekian masa dan tarikh. Dia pun datang tanpa membawa penulis skrip dan kertas konsep. Hanya membawa dirinya semata-mata. Sementara menunggu nama syarikatnya dipanggil, dia mundar-mandir mencari krew produksi yang boleh membantunya pitching. Akhirnya bertemu seorang pengarah veteren yang terkenal.
Berikut ialah dialog antara mereka :
Penerbit : Boleh tolong pitching?
Pengarah : Apa ceritanya?
Penerbit : Cerita belum ada.
Pengarah : Oh tak pe....tunggu kejap ya....(TERUS TUNDUK SAMBIL PEGANG KEPALA DAN MENGERUTKAN WAJAH A.K.A. BERFIKIR)
Lima minit kemudian .....
Pengarah : Ok, dah ada cerita. (YAKIN)
Pegawai RTM : Syarikat ABC...!!
Mereka pun masuk ke bilik pembentangan. Selepas 10 minit, mereka keluar. Seseorang yang menanti giliran di luar terus bertanya, “macamana?” Soalan ini merujuk kepada reaksi ahli panel. Adakah wajah mereka berminat? Atau wajah mereka bosan? Balas penerbit, ahli panel hanya terangguk-angguk sambil merenung tepat ke wajah si pengarah. Orang itu bertanya lagi, “kenapa?” Dengan selamba, penerbit itu menjawab, “mereka tengah fikir samada cerita itu logik ke tidak.”

Monday, February 16, 2009

Pesanan untuk blogger...penting...!!!

Saya suka baca blog. Tidak kira lah siapa yang menulis. Pada saya,
"bukan siapa yang menulis, tetapi apa yang ditulis."
Ada yang tidak bernama, tapi punyai buah fikiran. Cuma yang saya kesal, tulisan mereka panjang. Hambatan masa tidak memungkinkan saya menelaah isi tulisan itu. Terpaksa abaikan biarpun tahu ada ‘mutiara’ di dalamnya. Lantas teringat Yvone Ridley, wartawan akhbar Sunday Telegraph yang ditahan Taliban pada 2001. Selepas memeluk Islam, dia berhijrah ke laman web al-Jazeera.net. Tentang perubahan dari media cetak ke internet, dia berkata :
"cabaran utama ialah untuk menulis artikel yang pendek bagi menyesuaikan dengan medium internet"
Sejak memblog, baru saya faham kenapa ‘otai’ sepertinya menganggap kerja menulis artikel pendek sebagai sesuatu yang mencabar. Saya juga melalui pengalaman itu. Saya bermula dengan media cetak (novel dan artikel majalah) yang panjang sifatnya. Kemudian, melencong ke media elektronik (TV dan internet) yang pendek sifatnya. Pernah bekerja di bawah arahan Kabir Bathia, menghasilkan video tentang pusat peranginan. Pesan agensi iklan yang menerbitkan video itu:
"tulis sampai boleh buat orang menangis berguling-guling dan meronta-ronta hendak datang sini.”
Dan durasinya cuma seminit! Saya kemudiannya mengikuti kursus penulisan PTS. Kata sifu Ainon Mohd :
"Ramai orang berilmu tapi mereka tidak ada ilmu untuk menyampaikan ilmu".
Maksudnya, kemahiran menulis perlu dipelajari, ia tidak datang dengan sendiri.
(Caption gambar : Saya sempat mewawancara Yvonne Ridley sewaktu kedatangannya ke KL pada 2006)

Wednesday, February 11, 2009

IDEA PITCH 3...SIKAP PENULIS

Apa pun, penulis jarang mengalah. Mereka terus membangunkan konsep baru. Bentang lagi. Ditolak lagi. Kecewa. ... Biasanya, saya akan tulis semula (re-write) konsep yang sama dalam ayat-ayat yang berlainan untuk dihantar ke stesyen lain pula. Kalau ada rezeki, stesyen lain akan menerimanya. Mungkin juga hari ini konsep kita tidak lulus. Tetapi kita tetap mendapat job esoknya. Ini terjadi apabila penulis sesuatu konsep yang lulus telah mendapat 2-3 job serentak atau mempunyai komitmen lain. Dalam hal ini, samada penerbitnya atau penulis itu sendiri menyerahkannya kepada kita. Jadi, jangan serik untuk panjat bukit pergi ‘pitching’. Sementara menunggu nama dipanggil, beramah mesra lah dengan seberapa ramai yang ditemui. Dan jangan lupa, bawa lah business card sebanyak-banyaknya. InsyaAllah, akan dapat job. Mungkin job yang kita dapat itu lebih menarik dari konsep yang kita cadangkan tetapi gagal. Keadaan ini tentu dapat mengubat kekecewaan.

IDEA PITCH 2....MASALAH PENULIS

Ramai penulis berat hati hendak menghadiri idea pitch. Lantaran tiada jaminan bahawa konsep yang dibawa itu akan lulus. Sedangkan banyak masa terbuang untuk menyediakannya. Termasuk duit minyak dan tol ke stesyen. Sudahnya, kecewa. Lebih kecewa apabila melihat karya-karya di TV selepas itu, kebanyakannya cliche dan ringan sifatnya. Sedangkan konsep kita yang segar dan berisi, sering kali tergolong dalam kategori, “tidak lulus”. Boleh dikatakan sebahagian besar kerja penulis skrip ialah menulis konsep yang akhirnya “senyap sahaja”. Dan tiada jaminan bahawa konsep itu tidak akan diciplak (dengan diubah sedikit mana-mana bahagian yang patut) oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab. Selain itu, jangkamasa penyediaan konsep juga sangat suntuk. Contoh, hari ini penerbit telefon, esok sudah kena siap. Bayangkan kita ada satu malam sahaja untuk berfikir dan menulis. Jadi, bagaimana dengan kualitinya? Apabila lulus, kita diberi masa suntuk juga untuk menyiapkannya. Contoh : seminggu untuk telemovie atau 1-2 bulan untuk drama bersiri 13 atau 26 episod. Ini memberi kesan kepada kualiti skrip terutama dalam aspek penyelidikan. Hal ini sering menjadi rungutan di kalangan penulis skrip.

IDEA PITCH 1 ... APA DAN BAGAIMANA?

“Idea pitch” adalah kerja wajib penulis skrip. Sebahagian besar masa penulis diluangkan dengan menyediakan kertas konsep untuk idea pitch. Maksudnya, menulis kertas cadangan yang disebut sebagai “concept paper” untuk dinilai oleh stesyen TV. Ia mengandungi judul, tema, genre, durasi, sinopsis, watak, perwatakan, cadangan pelakon (casting) dan plot untuk setiap episod (sekiranya drama bersiri). Ketebalannya berbeza-beza. Antara 2-5 halaman untuk telemovie 90 minit atau 20-40 halaman untuk drama bersiri 13, 26 atau 30 episod. Biasanya, dalam setahun, penulis menyediakan minimum antara 5-10 konsep. Namun, dalam 10 yang dihantar, yang sangkut mungkin satu. Maknanya, satu dipanggil untuk pembentangan manakala status yang sembilan lagi, “senyap sahaja”. Pun begitu, jika dipanggil untuk pembentangan, ia tidak semestinya lulus. Ramai yang hanya mendapat “penat”. Biasanya, kalau ‘pitching’, agak susah sedikit hendak lulus kerana persaingan sangat tinggi. Bayangkan, dalam sehari, ada 10-30 syarikat dipanggil dengan masa pembentangan hanya 10 minit untuk setiap satu syarikat. Lain lah kalau “direct nego”. Melalui ‘direct nego’, stesyen memang sudah ada niat hendak membeli sesuatu konsep dari sesuatu penerbit . Mereka memanggil krew yang terdiri daripada penulis skrip, pengarah dan penerbit eksekutif untuk pembentangan, sekadar untuk mematuhi 'syarat'.

Monday, February 9, 2009

IDEA PITCH DI RTM...”MACAM AMERICAN IDOL...”

Sekarang, musim sibuk buat warga kerja produksi TV. Paling sibuk, tentunya penulis skrip kerana mereka lah yang bertanggungjawab menyediakan kertas konsep (concept paper) sesuatu rancangan TV. Apa lagi, berduyun-duyun lah memanjat Bukit Angkasa di Pantai Dalam untuk melontarkan idea masing-masing. Saya juga sepatutnya ke sana pada Jumaat lepas. Namun, Tuhan menetapkan sesuatu yang lain untuk saya. Nenda saya meninggal dunia akibat sakit tua pada hari Khamis, jam 8 pagi. Jadi, saya membuat keputusan untuk melupakan idea pitch itu. Bergegas pulang ke kampung pagi itu juga. Sempat lah saya melihat perjalanan terakhir nenda tercinta untuk kembali kepada Tuhannya. (Al-Fatihah) Menurut kawan saya, pada pagi Jumaat itu, ada 30 syarikat produksi dipanggil membentangkan konsep. Kumpulannya yang terdiri dari penulis skrip, pengarah dan penerbit eksekutif diberi masa 10 minit sahaja untuk melontarkan idea. Apa lagi, terpinga-pinga lah jawabnya. Panel penilai pula enggan melihat langsung pada kertas konsep yang disediakan. Mungkin mereka mahu mengejar masa memandangkan ada 30 kumpulan lain sedang menanti di luar. Komen kawan saya, “macam American Idol pulak!”