Sunday, April 18, 2010

HARGA SKRIP

Rasanya bulan lepas, Alfie Palermo bertanya tentang harga skrip yang sepatutnya diperolehi. Beliau menyarankan para penulis mapan (establish) berkongsi harga masing-masing untuk rujukan penulis baru. Faznita segera memberi maklum balas di blog beliau. Sila klik di alamat di bawah :
http://faznitamdnor.blogspot.com
Nampaknya, Faznita bertuah kerana mendapat bayaran agak tinggi. Harga skrip saya jauh lebih rendah iaitu :
1. Bagi telemovie 90 minit, saya biasa mendapat antara RM3,500-RM 4,700.
2. Drama bersiri/rantaian 45 minit/1jam, antara RM1,000-RM1,500 bagi setiap episod.
3. Drama bersiri/rantaian 25 minit/setengah jam, antara RM500-RM800 bagi setiap episod.
4. Drama bersiri/rantaian yang melibatkan penyelidikan, cuma bertambah RM200 bagi setiap episod.
5. Kesemua harga di atas adalah sama untuk idea asal dari saya atau idea asal dari penerbit atau untuk skrip yang mempunyai isi kandungan berjenama (branded content) yang melibatkan banyak kali perbincangan dan rombakan berdasarkan permintaan penaja. Ini juga termasuk harga skrip yang perlu disiapkan dalam masa yang singkat.
Untuk makluman, perbincangan tentang harga skrip juga ada di Kelab FB Penulis Skrip Malaysia. Bagi yang berminat, sila kunjungi laman itu jika ada masa.

SAYA BUDAK BARU BELAJAR

Sudah agak lama tidak kemas kini blog ini. Bukan niat untuk membiarnya bersawang. Tetapi terlalu banyak perkara yang muncul pada bulan ini. Antaranya terpaksa berulang alik ke sesi perah otak (brainstorming) dengan pasukan kreatif (creative team) dari Filmscape Sdn Bhd bersama dengan pihak stesyen dan penajanya. Ini satu pengalaman yang cukup bermakna. Saya banyak belajar dari ahli pasukan ini yang kebanyakannya kreatif, berpengalaman tetapi masih merendah diri, terbuka dan saling menghormati.
Selain itu, sempat mengutip ilmu di Kursus Penulisan Skrip dari Perspektif Pengarah anjuran Film Director’s Association of Malaysia (FDAM). Pensyarahnya hebat-hebat belaka. Kursus juga adalah saluran untuk membina rangkaian. Baru lah saya kenal siapa TOK UBAN yang namanya sering tersiar di kaca TV sebagai penulis skrip. Rupanya Tok Uban baru berusia 30 tahun.
Bulan ini juga saya menemui sekumpulan pelajar dari UiTM Melaka dan Shah Alam yang mewawancara tentang Nur Kasih untuk tugasan kuliah mereka. Banyak soalan ilmiah yang mereka lontarkan berkaitan dengan drama berkenaan.
Dan pada minggu hadapan, InsyaAllah saya akan membimbing sekumpulan peserta bengkel Penulisan Skrip Drama TV anjuran AVA di Pusat Belia Antarabangsa, Cheras. Ini peluang untuk belajar membimbing bakat-bakat baru secara formal. Sebelum ini, saya lebih banyak membimbing secara tidak formal. Ya, sesuatu yang juga baru dan perlu dipelajari.
Kepada mereka yang tidak sempat menyertai bengkel kali ini, saya akan membimbing lagi pada bulan hadapan iaitu 30 Mei , Ahad, jam 9 pagi hingga 5 petang di tempat yang sama. Jumlah peserta terhad kepada 20 orang sahaja. Digalakkan mendaftar cepat bagi mengelakkan tempat penuh.
Sila lawat blog AVA di alamat di bawah :
http://ejenmanuskrip.blogspot.com

Thursday, April 1, 2010

DIALOG PUNCAK PERDANA...DRAMA RANTAIAN & GRADUAN SEKOLAH FILEM

Dialog Puncak Perdana anjuran Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik (TEKA), UiTM memang kerap di adakan di kampus Puncak Perdana. Acara itu menampilkan panel jemputan dalam pelbagai topik. Semalam, giliran saya bersama Mariana Hashim dan Wan Maimunah diundang berbicara tentang “Penulisan Skrip Drama TV Bersiri Rantaian”. Ketika ditanya tentang senario drama rantaian, jawapan saya :
“Pasaran untuk drama rantaian memang besar berbanding telemovie atau filem. Bagaimanapun, kekurangan pengkarya (atau disebut juga sebagai ‘talent’) menyebabkan kualiti drama rantaian menjadi kurang memuaskan”.
Sebaik menyebut kekurangan pengkarya, timbul persoalan di kalangan penonton, lebih kurang begini :
“TEKA (termasuk sekolah filem yang lain) melahirkan ramai graduan, kenapa industri kita masih kekurangan pengkarya? Dan kenapa graduan ini tidak diberi peluang berkarya di TV kita?”
Soalan ini lebih banyak dijawab oleh Mariana Hashim. Sebagai penerbit, beliau banyak mengambil graduan bekerja di syarikatnya. Namun mendapati mereka tidak mempunyai sikap (attitude) yang tepat, daya tahan (perserverance) dan minat yang membara (passion) untuk membolehkan mereka masuk ke dalam industri. Sementara itu,
Wan Maimunah berkata ada sesetengah penulis skrip tidak memberikan perwatakan yang cukup kuat di dalam skrip. Ini menyebabkan beliau terpaksa membuat kerja lebih untuk membina sendiri watak itu, berdasarkan kefahaman dan pengalamannya. Inisiatif ini diambil atas tanggungjawab untuk mempastikan hasil yang baik di televisyen.
Selain itu, saya turut membangkitkan isu antara nilai komersil dan nilai artistik. Ini berdasarkan pengalaman saya menerima kertas cadangan konsep daripada segelintir graduan atau yang masih bergelar pelajar untuk diserahkan kepada penerbit. Kebanyakannya tidak menepati nilai-nilai komersil yang dikehendaki stesyen TV. Saranan saya, agar mereka mematuhi kehendak stesyen TV jika mahu masuk ke dalam industri. Ini lebih baik daripada “berasa kecewa” dan “menyalahkan sistem” seperti yang pernah saya alami di peringkat awal dahulu. Dan merumuskan bahawa :
"Bekerja untuk televisyen lebih kepada menghasilkan produk, bukannya berkarya".
Mungkin ini yang tidak difahami oleh graduan (atau pelajar) yang mahu terbabit di sektor televisyen.
Dialog diusahakan oleh Ketua Program Penulisan Kreatif, Puan Norlela Ismail yang juga menjadi moderator sesi berkenaan. Turut hadir ialah Timbalan Dekan, Dr Mahadi J Murat. Sekadar makluman, TEKA pada masa ini diterajui oleh Dr Hatta Azad Khan sebagai Dekan.
Keterangan gambar : Dari kiri Wan Maimunah, Mariana, Maizura dan Norlela.