Thursday, November 6, 2008

TBM...ANTARA PENONTON DAN JURI

TBM berjaya menarik kira-kira 1.3 juta penonton. Lalu adakah ia turut menarik perhatian juri malam esok? Di Malaysia, selera penonton dan selera juri, jauh berbeza. Lazimnya, cerita yang mendapat perhatian penonton gagal mendapat perhatian juri. Dalam mana-mana pertandingan, sering kali karya terbaik, adalah yang kurang penontonnya. Namun, di Anugerah Skrin, penganjur menetapkan kriteria pencalonan berdasarkan jumlah penonton. Ini bermakna hanya yang tinggi jumlah penonton layak tercalon. Pencalonan pula dihantar oleh stesyen, bukan oleh penerbit. Selepas proses itu, baru lah penganjur melantik juri bertauliah untuk memilih mana yang berkualiti pada pandangan mereka. Ini bermakna Anugerah Skrin memilih “yang terbaik di kalangan yang popular”. Ada rungutan daripada banyak pihak yang mengatakan Anugerah Skrin cenderung 'memenangkan' karya yang tersiar di TV3 (sekarang Media Prima Berhad) atau terbitan anak syarikatnya atau arahan pengarah kegemarannya. Ada juga rungutan bahawa syarikat produksi yang pernah menang sebelum ini, tidak mungkin menang lagi sekalipun karya mereka bagus. Alasannya untuk memberi peluang kepada syarikat lain pula. Benarkah dakwaan ini? Dan adakah format serta pendirian penganjur yang seperti ini wajar?

2 comments:

Ajami Hashim said...

rezeki di tangan Tuhan sis ;-)

good luck!

Maizura Mohd Ederis said...

Terima kasih, ajami.