Saturday, November 8, 2008

ANUGERAH SKRIN 2008

Kemenangan 'Bicara Aur Dengan Tebing' (BADT) dalam kategori drama rantaian sekaligus mematikan dakwaan ramai bahawa penganjur ‘berat sebelah’. Ketelusan penganjur terus terserlah apabila ‘Kala Bulan Mengambang’ (KBM) diangkat sebagai filem terbaik. BADT disiarkan melalui RTM manakala KBM diterbitkan oleh Tayangan Unggul Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat Astro All Asia Network Plc. Malah pengarah KBM, Mamat Khalid turut dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik kategori filem. Dalam ucapannya selepas menerima trofi, Mamat Khalid mengakui sceptical (ragu-ragu) terhadap anugerah ini. Ya, ramai menyangka filem ‘Sepi’ arahan Khabir Bhatia termasuk Khabir Bathia sendiri mungkin menjadi pengarah terbaik. Ia atas dasar ‘Sepi’ adalah terbitan Grand Brilliance Sdn Bhd yang merupakan anak syarikat kepada penganjur. Di tahun-tahun yang lepas, faktor ‘anak syarikat’ memang agak ketara dalam menentukan kemenangan. Apa pun, hadiah kemuncak iaitu kategori drama terbaik masih berpihak kepada telemovie yang disiarkan melalui slot cerekarama TV3, setiap Sabtu jam 10 malam. Sudah 10 tahun, telemovie slot berkenaan mendominasi acara kemuncak Anugerah Skrin. Semalam, ia sekali lagi jatuh kepada drama terbitan Pena Creative Sdn Bhd milik Puan Ziela Jalil. Ini adalah kemenangan syarikatnya untuk kali yang ke-empat di anugerah berprestij itu. Mungkinkah suatu hari nanti kita dapat melihat telemovie-telemovie dalam slot Citra (RTM) dan Layaria (Astro) pula mendominasi hadiah kemuncak ini? Selain itu, calon-calon untuk kategori lakon TV (Skrip), pengarah dan pelakon terbaik, kebiasaannya diangkat dari drama telemovie, bukan drama rantaian atau drama komedi. Ini juga sesuatu yang wajar direnungi oleh penggiat industri. Kepada karyawan drama, rajin-rajin lah berkarya melalui telemovie jika mahu mencipta kegemilangan di Anugerah Skrin. Bak kata salah seorang penyampai anugerah, pelakon terkenal dan sensasi, Nur Fazura, kalau tak silap begini maksudnya, "Jangan tak layan kalau orang panggil buat telemovie."

'BICARA AUR DENGAN TEBING' MENANG

Majlis semalam berpihak kepada 'Bicara Aur Dengan Tebing' (BADT). Sekalung tahniah buat penerbit, pelakon dan warga kerjanya. Drama terbitan Tenview (M) Sdn Bhd itu disiarkan di RTM1, slot Sutera, jam 11.05, bermula September tahun lalu, setiap Isnin hingga Jumaat. Ia tidak popular seperti 'Bella' atau 'Manjalara' kerana waktu tayangannya pada sebelah pagi. Tidak ramai yang dapat mengikutinya. Pun begitu, pada tahap pemilihan calon 'top 5', populariti atau 'rating' (catatan jumlah penonton) bukan lagi menjadi ukuran. Sudah saya jelaskan dalam entri sebelum ini, Anugerah Skrin memilih 'yang terbaik di kalangan yang popular'. Kelayakan untuk pencalonan awal atau 'top 13' memang berdasarkan populariti (rating) tetapi untuk calon 'top 5' adalah berdasarkan pendapat juri. BADT berjaya mengalahkan Bella (TV3), Manjalara (TV3), Takdir Yang Terindah (RTM) dan Ghost (8TV). Ternyata ramalan Harian Metro semalam hampir tepat, hanya tersasar satu calon sahaja. BADT kini memasuki musim kedua dengan pengambarannya bermula Oktober lepas. Musim pertama menampilkan Rita Rudaini, Jasmin Hamid, Aqasha, Arash Mohamad, Wan Hanafi Su dan banyak lagi. Ia mengisahkan kepincangan sebuah keluarga. Kepada yang terlepas BADT musim pertama, saksikan musim kedua yang tentu sekali akan bersiaran pada tahun depan.

Friday, November 7, 2008

ANUGERAH SKRIN - SATU RAMALAN

Pagi ini, Harian Metro meramalkan calon "top 5" untuk kategori drama rantaian terbaik - Bella (TV3), Manjalara (TV3), Bicara Aur dengan Tebing (RTM), Takdir Yang Terindah (RTM) dan Jangan Main Belakang (ASTRO). Biarpun sekadar ramalan, ini berkemungkinan benar kerana wartawan biasanya tahu bagaimana hendak korek rahsia. Apatah lagi kalau akhbar yang meramalkan itu adalah akhbar yang 'satu keluarga' dengan penganjurnya juga. Apa-apa pun, sama-sama lah kita nantikan keputusannya malam nanti.

Thursday, November 6, 2008

TBM...ANTARA PENONTON DAN JURI

TBM berjaya menarik kira-kira 1.3 juta penonton. Lalu adakah ia turut menarik perhatian juri malam esok? Di Malaysia, selera penonton dan selera juri, jauh berbeza. Lazimnya, cerita yang mendapat perhatian penonton gagal mendapat perhatian juri. Dalam mana-mana pertandingan, sering kali karya terbaik, adalah yang kurang penontonnya. Namun, di Anugerah Skrin, penganjur menetapkan kriteria pencalonan berdasarkan jumlah penonton. Ini bermakna hanya yang tinggi jumlah penonton layak tercalon. Pencalonan pula dihantar oleh stesyen, bukan oleh penerbit. Selepas proses itu, baru lah penganjur melantik juri bertauliah untuk memilih mana yang berkualiti pada pandangan mereka. Ini bermakna Anugerah Skrin memilih “yang terbaik di kalangan yang popular”. Ada rungutan daripada banyak pihak yang mengatakan Anugerah Skrin cenderung 'memenangkan' karya yang tersiar di TV3 (sekarang Media Prima Berhad) atau terbitan anak syarikatnya atau arahan pengarah kegemarannya. Ada juga rungutan bahawa syarikat produksi yang pernah menang sebelum ini, tidak mungkin menang lagi sekalipun karya mereka bagus. Alasannya untuk memberi peluang kepada syarikat lain pula. Benarkah dakwaan ini? Dan adakah format serta pendirian penganjur yang seperti ini wajar?

TBM & LELAKI

Mengimbas TBM1, saya tertarik dengan komen seorang penonton di bawah yang saya petik dalam forum Cari.com di internet : …."Habih dah drama TBM kat RTM2. Mula dulu memang slow sikit tapi episod-episod terakhir cukup menarik perhatian. Tapi ending dia tak same ngan buku, agak tergantung, mungkin krane penerbitnya buat persiapan untuk sambungan kot. Camnepun, ending drama tu tetap sedih . Hampir kita menitiskan air mata tapi kita lelaki, malu nak nangis. Tapi masa baca TBM1 dulu memang nangis pun..he..he.."
Sebenarnya, TBM direka khusus untuk khalayak perempuan berusia 30 tahun ke atas. Sasaran sewaktu menulis cerita ini adalah golongan agak berusia bergelar “kakak-kakak” dan “makcik-makcik”. Apa pun, ramai juga perempuan muda berusia bawah 30-an yang menonton, termasuk segelintir lelaki.

Memplot (plotting) TBM 2

Memandangkan ada yang bertanya tentang perkembangan terbaru TBM2, saya terpaksa lah mendedahkannya. Ikutkan hati, biar lah segalanya dilakukan dalam diam. Apa pun, elok juga memewar-warkannya supaya semua orang tahu. Moga ia menjadi satu doa agar TBM2 menjadi kenyataan. Selepas sesi brainstorming atau memetik idea, team penulis telah menulis idea kasar yang disebut sebagai ‘arc’ (lengkungan) atau ‘outline’ (rangka). Idea ini ditulis secara ringkas dalam bentuk jadual menggunakan perisian microsoft excel bagi memudahkan kami melihat ke arah mana cerita ini bergerak. Kini, kami memasuki peringkat ketiga iaitu menulis jalan cerita atau memplot (plotting) untuk setiap episod, bermula dari episod 1 hingga 30. Peringkat ini baru lah kami menggunakan perisian Microsoft Words. Apa pun, masih terlalu awal untuk menceritakan apa-apa berita gembira tentang TBM2.