Wednesday, November 14, 2012

Istanbul Aku Datang..."Best..lain dari lain".


Pada hari Deepavali semalam, saya membawa anak yang berusia tujuh tahun ke kelas renang di Sealantis Dive Centre.  Pusat menyelam itu terletak dalam kompleks membeli belah One Utama, Bandar Utama, Selangor.  Malangnya tersalah masa. Kelas sepatutnya jam empat petang, tetapi jam satu tengahari  kami sudah tiba di sana.

Bagi mengisi masa menunggu yang agak lama, kakaknya bersama dua rakan sebaya mahu menonton wayang. Saya berikan wang dan sarankan Istanbul Aku Datang. Namun, tidak beriya menyuruhnya kerana faham mereka adalah golongan remaja perempuan yang tidak  gemar filem tempatan a.k.a. filem Melayu. 

Kami berpisah....

Tiga jam kemudian, kami bertemu semula di Sealantis Dive Centre. Rupanya mereka menonton juga Istanbul Aku Datang. Komen mereka, "Best. Filem Melayu yang lain dari lain."

Pengalaman menonton Istanbul Aku Datang mungkin menjadi pengalaman baharu buat kumpulan remaja berkenaan yang selama ini tidak menonton filem berbahasa Melayu di panggung. Mungkin tontonan hanya berdasarkan filem-filem yang tersiar di televisyen pada Hari Raya Puasa.  [Ya, kebanyakan golongan dewasa yang saya kenal juga menonton filem Melayu sepintas lalu pada hari raya di televisyen dan mereka memberi komen berdasarkan tontonan berkenaan semata-mata]


Bagi saya, untuk mempromosi filem tempatan yang baik sama sukarnya dengan mempromosi kereta  tempatan kepada lelaki yang ada duit lebih atau kosmetik tempatan kepada wanita. Bukan mereka tidak patriotik, bukan tidak  cintakan barang buatan Malaysia. Bagaimana hendak membeli Barangan Buatan Malaysia,  kalau mereka tidak boleh bertolak ansur dalam soal kualiti?

Saya belum lagi menonton Istanbul Aku Datang... tetapi saya ada membeli kosmetik SimpliSiti.... [haha... ini bukan nak bodek sebab saya tidak pernah ada job  dengan Siti Nurhaliza atau dengan syarikat kakak iparnya, Zaiton Md Jiwa]

No comments: