Monday, June 30, 2008

PERPINDAHAN MEDIUM I

Mungkin ramai yang tertanya-tanya kenapa ada perbezaan antara novel dengan drama TV. Jawapannya bukan mudah untuk diterangkan. Novel dan skrin TV adalah dua medium berbeza. Dalam memindahkannya, sudah tentu terdapat beberapa aspek yang perlu dirombak, ditukar, diubah, ditambah atau dikurangkan. Bagaimanapun, secara keseluruhannya, ia masih lagi setia dengan semangat asalnya seperti mana dalam novel.
Apa pun, daripada skrip (lakon layar) ke skrin TV juga menyaksikan beberapa perbezaan dan perubahan. Kenapa berbeza? Ini juga sesuatu yang rumit untuk diterangkan. Biasanya pengarah tidak mengikuti skrip seratus peratus. Alasannya pelbagai. Antaranya berpunca daripada budget, kesukaran pengambaran, masalah logistik, kekangan masa, cuaca dan sebagainya. Ini bermakna pengarah dan penerbit berhak untuk tidak mematuhi skrip berdasarkan alasan yang wajar dan munasabah. Dalam hal ini, pengarah dan penerbit tidak perlu meminta kebenaran daripada penulis skrip terlebih dahulu.
Malah, di dalam proses terakhir iaitu suntingan, editor juga berhak untuk tidak mematuhi skrip. Sekalipun pengarah sudah membikin adegan itu, tidak semestinya adegan itu digunapakai di peringkat ini. Kenapa? Biasanya ia berkaitan dengan durasi atau continuity (konti). Sekiranya setelah disunting dan dimasukkan lagu, durasinya melebihi durasi yang ditetapkan, editor berhak untuk memotong mana-mana adegan sekalipun adegan itu sangat menarik. Masalah lain, sekiranya ada mana-mana adegan sebelum ini yang terpaksa dipotong, jika ada kesinambungannya dalam adegan seterusnya, adegan yang seterusnya itu juga harus dipotong. Ini lah sedikit sebanyak tentang kerja pembikinan sesuatu produk televisyen.

No comments: