Wednesday, January 14, 2009

GEMPAR! RUMAH MAIZURA BERHANTU...??

Ini cerita benar. Jiran tingkat bawah saya sudah berkemas untuk pindah hujung bulan ini. Kononnya mendengar bermacam-macam bunyi dari tingkat atas. (rumah saya lah!) Aneh, saya tidak pula mendengar apa-apa, sekalipun kerap berjaga hingga ke pagi untuk menulis. Dari mana datangnya bunyi itu? Adakah dari dalam mindanya semata-mata? Atau memang benar rumah saya berhantu? Kalau benar, saya terima saja situasi ini. Saya tidak menolak kehadiran jin di alam ini. Saya juga tidak menolak peranan orang soleh dalam masyarakat kita. Hanya yang saya tolak adalah ketakutan yang melampaui batas. Dan kebergantungan melampau terhadap orang soleh. Sekarang, ramai orang mencari makan dengan menyamar jadi orang soleh. Doa mereka bukannya dapat menghalau hantu, sebaliknya meramaikan lagi. Sudahnya, duit banyak habis, jiwa makin tidak tenang dek bunyi-bunyian itu. Ini lah faktor yang membawa umat Melayu mundur ke belakang. Salah siapa? Masyarakat kah? Mungkin. Dahulu, ibu-ibu menakutkan anak-anak dengan hantu supaya anak-anak tidak nakal. Sekarang, TV dan wayang menakutkan anak-anak kita untuk tujuan hiburan. Agaknya, hantu-mantu sebenar sangat suka diri mereka semakin menjadi perhatian di abad ke-21 ini. Tapi adakah Tuhan suka apabila manusia lebih takutkan hantu dari takutkan Dia? Para mufti, tolong jawab sikit.

No comments: