Friday, May 8, 2009

KHUSUS UNTUK KETUA PENGARAH RTM YANG BARU

Mungkin saya menjadi bekas anak didik Datuk Ibrahim Yahya yang paling akhir mengucap tahniah kepada beliau.
"Tahniah, datuk! Atas perlantikan sebagai Ketua Pengarah RTM yang baru."
Dahulu saya memanggilnya, “Tiger” seperti semua orang lain di Balai Berita, Jalan Riong, Kuala Lumpur. Waktu itu saya bergelar wartawan kadet. Manakala beliau Ketua Pengarang Berita. Sebagai wartawan baru, banyak sekali teguran dan didikan termasuk denda olehnya. Paling saya ingat :
didenda menulis semula perkataan “televisyen” sebanyak 10 kali. Gara-gara tersilap menulisnya sebagai "television”.
Dan saya masih ingat kata-kata semangat darinya :
I’m proud of you”.
Kata-kata ini dilontarkannya setelah saya menulis :
laporan penyiasatan secara bersiri tentang penyelewengan dalam kumpulan al-Arqam pada 1994. Setelah tamat laporan bersiri itu, pihak berkuasa kemudiannya mencekup Abuya Ashaari di Bangkok, Thailand.
Beberapa tahun kemudian, masing-masing membawa haluan. Tidak sangka, beliau akhirnya menjadi bos besar RTM. Manakala saya menulis skrip untuk RTM. Setakat ini, saya menulis dalam kuantiti melebihi 100 jam untuk RTM. Hampir semuanya drama bersiri 20, 26 dan 30 episod. Dan saya terus menulis rencana untuk beberapa majalah. Saya tidak pernah bertemu Datuk Tiger sejak meninggalkan Balai Berita pada 1997. Lantas, kepada bekas bos saya itu, saya ingin memberitahu :
"Datuk, saya sekarang penulis skrip tetapi saya masih wartawan. Benar lah kata orang, once a reporter, always a reporter."

No comments: