Friday, August 20, 2010

APABILA AFDLIN SHAUKI MENULIS...

Ketika melayari blog karyawan tersohor, Afdlin Shauki, saya bersyukur kerana ketemu entri beliau yang membawa 'suara' warga kerja seni di tanahair tercinta ini.
Ringkasnya, Afdlin menulis tentang industri seni berdasarkan luahan hatinya yang jujur, benar dan tanpa gentar. Katanya, industri kita ini masih dikuasai oleh pihak gergasi korporat. Mereka lah yang menindas golongan karyawan yang selama ini gigih memberikan 'pengisian' [CONTENT] kepada industri. Jika di negara sudah membangun, karyawan kaya raya dengan bayaran lumayan dan perlindungan hak cipta, di negara kita, masih lagi ibarat 'kais pagi makan pagi'. Malah menerima saja apa yang ditawarkan ibarat 'peminta sedekah'. Statusnya lebih kurang 'buruh kasar' kerana mudah diperkotak-katikkan.
Paling menarik, Afdlin menulis tentang bayaran penulis, pengarah, pelakon, yang selalunya diminta potong kerana hasil kerjanya adalah subjektif dan tidak mempunyai kadar bayaran yang tetap. Harga hasil seni tidak seperti harga peralatan, insuran, lokasi dan sebagainya yang biasanya tetap. Justeru, pada pendapat beliau, sudah sampai masanya untuk kita mempunyai KESATUAN SEKERJA atau UNION bagi menentukan kadar bayaran minima. Baca seterusnya dalam :
http://afdlinshauki.blogspot.com/2010/08/selamat-menyambut-ramadhan-dan-selamat.html
Nota : Minggu lepas, media heboh membicarakan soal gaji minima pembantu rumah Indonesia, yang kerajaannya mahu menetapkan kepada RM800 sebulan. Jadi, penulis skrip, pengarah, pelakon, jurukamera, pemuzik, bagaimana pula?

1 comment:

Bukan Sepet said...

Tiada pembantu rumah indonesia, kita pertimbang untuk ambil dari Timur Leste.

Kalau tiada penulis skrip, pengarah, pelakon, jurukamera, pemuzik .. dari planet mana pula kita nak 'import?'

Bila hilang, baru terkenang...
takut dah lambat.