Monday, April 11, 2011

GBPSM KEKAL SEBAGAI GRUP FACEBOOK

Seramai 33 ahli hadir di majlis Minum Petang Sempena Ulang Tahun pertama GBPSM, di Galeri Shah Alam, Selangor. Pengarah Filem, Saw Teong Hin dan Kartunis/Pelukis, Tuan Haji Zainal Buang Hussein juga hadir sebagai tetamu istimewa.
Justeru, satu ketetapan dicapai bahawa GBPSM akan terus kekal sebagai salah satu GRUP FACEBOOK sebagai mana asalnya. Grup ini akan terus menjadi platform untuk menghubungkan para penulis skrin di seluruh negara.
Fokus utama ialah mengenalpasti berapa ramai penulis yang aktif dalam membekalkan isi kandungan kepada industri. Satu ’data base’ yang lengkap tentang golongan ini - yang selama ini terlibat sebagai ’industry player’ – akan dibangunkan secara perlahan-lahan tetapi konsisten.
Usaha ini akan dijalankan TANPA PERSATUAN BERDAFTAR. Tidak ada makna menubuhkan persatuan berdaftar, sedangkan para penulis yang aktif masih tidak mahu bersatu, memilih untuk membawa haluan tersendiri dan leka di dalam ’comfort zone’ masing-masing.
Justeru, tumpuan sekarang ialah penyatuan di bawah satu platform yang longgar, bebas, santai, bersahaja, tetapi ’action-oriented’, khusus buat mereka yang aktif menulis sahaja.
Kumpulan ini tidak bersifat ortodoks. Sekali sekala, dari alam maya, kita bertemu di alam nyata untuk berbincang lanjut dan merapatkan hubungan. Ini sama seperti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sekarang ini rancak bertemu rakan-rakan FB beliau di alam nyata.
Dengan ketetapan ini, harapan kami agar terjawab lah dua persoalan utama yang sering dilontarkan, ”ke mana hala tuju GBPSM?” dan ”kenapa GBPSM tidak didaftarkan ?”
Jawapannya, GBPSM ingin menyatukan semua penulis aktif tanpa perlu berpersatuan. Akan tetapi, biarpun bebas tanpa pertubuhan berdaftar, kita tetap mempunyai PAKSI nya. Sekian.

No comments: