Wednesday, November 21, 2012

PERMOHONAN BANK SKRIP MASIH TERBUKA

Projek Bank Skrip tajaan kerajaan masih terbuka kepada sesiapa sahaja yang berminat menghantar cadangan karya masing-masing untuk dinilai.  Selain idea/konsep asal daripada pemohon, boleh juga menghantar karya adaptasi daripada medium lain seperti  novel atau cerpen, dengan syarat dilampirkan bersama surat kebenaran daripada pemilik karya asal a.k.a. pemegang hakcipta.  Skrip yang pernah memenangi pertandingan sebelum ini, tetapi belum pernah diterbit ke filem atau drama TV, juga layak memohon.  Selain orang perseorangan atau berkumpulan, penyertaan turut dibuka kepada syarikat produksi tempatan.

Cadangan yang akan diterima adalah dalam kategori filem cereka [atau filem animasi]; drama bersiri [atau drama bersiri animasi];  atau telemovie.

Bank Skrip akan memilih 10 tajuk untuk filem; 22 tajuk untuk telemovie; 8 tajuk untuk drama bersiri 30 minit x 13 episod; dan 10 tajuk untuk siri mini 4 episod x 60 minit.

Jawatankuasa projek ini dinamakan Majlis Kandungan Kreatif Filem dan Skrip Televisyen [Film &  TV Script Creative Content Council] atau ringkasnya, FTSCCC. Ia digerakkan melalui Dasar Industri Kreatif Negara [DIKN], di bawah Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi [KPKK]. Antara agensi yang terlibat sebagai jawatankuasanya ialah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia [Finas],  Radio Televisyen Malaysia [RTM] dan Multimedia Development Corporation Sdn Bhd [MDeC].

Selain agensi kerajaan yang berkaitan, persatuan-persatuan dan beberapa penggiat  dalam industri filem dan drama televisyen seperti penulis skrip, pengarah, ahli akademik dan penerbit, turut dilantik sebagai ahli majlis ini.


Untuk maklumat lanjut seperti syarat-syarat penyertaan dan alamat penghantaran, sila klik ke link berikut :

http://www.industrikreatif.gov.my/komuniti

atau boleh muat turun borang melalui link di bawah :

http://www.industrikreatif.gov.my/permohonan-bank-skrip



[Lihat entri sebelum ini tentang BANK SKRIP]


1 comment: