Saturday, November 9, 2013

BALADA PENCINTA... MASIH DI PAWAGAM

Setelah hampir sebulan menyaksikan pra-tonton filem Balada Pencinta, baharu lah saya berkesempatan menitipkan sesuatu tentangnya. Filem arahan dan skrip oleh Khir Rahman  ini menggabungkan  seni dan komersial. Ini diakui beliau dalam ucapannya ketika karya ini dihidangkan kepada pihak media dan penggiat industri pada 17 Oktober lalu.

Jika dilihat dari aspek keseimbangan seni dan komersial, filem ini berjaya mencapai matlamatnya. Bagaimanapun, terserah kepada penonton untuk menenentukannya. Laman sesawang Perbadanan Kemajuan Filem Nasional [FINAS] belum mencatatkan kutipan tiket setakat ini kerana ia masih diputarkan pawagam.

 Apa pun, saya lebih menyukai arahan pertama Khir, "....Dalam Botol" yang ditayangkan pada 2011 kerana garapan seni dan perbincangan subjek yang melanggar adat kebiasaan masyarakat tempatan.

Berbalik kepada Balada Pencinta, ia mempertaruhkan pelakon yang asalnya popular melalui drama televisyen dan sekarang semakin kerap kelihatan di pawagam -  Johan Asa'ari dan  Siti Saleha. Turut dibantu oleh Zain Hussein, Iedil Putra, Miera Liyana, Azhan Rani, Faizal Hussein, Bell Ngasri, Dato Jalaludin Hassan, Dian P Ramlee dan ramai lagi.

Kepada penyokong dan pencinta filem tempatan, masih tidak terlambat untuk ke pawagam, ya!




No comments: