Sunday, November 10, 2013

KJ menang anugerah hiburan... Shout! Awards.

Mungkin satu sejarah apabila seorang menteri kabinet dicalonkan untuk anugerah dalam dunia artis. Tetapi itu lah Khairy Jamaludin [KJ], Menteri Belia & Sukan yang baharu sahaja merangkul  kategori sosial media, "Wired Celebrity Award" sebentar tadi.  Kategori ini mengiktiraf selebriti tempatan yang aktif dalam penggunaan media sosial.

Khairy mengalahkan calon yang bukan calang-calang seperti Yuna, Aaron AzizSofea Jane dan ramai lagi. Malahan, ketika mengucapkan selamat bertanding kepada Sofea Jane siang tadi melalui whatsapp,  kami sama-sama menjangkakan Yuna akan menang. Ternyata, jangkaan tersasar. Yuna juga gagal memenangi mana-mana kategori pada kali ini.

Calon kegemaran saya malam ini, antaranya Mat Lutfi, yang menang kategori sama - sosial media - yang dinamakan Shout! Aloud Award;  Hafiz yang menang dua hadiah dalam kategori muzik ; dan KIL yang menang kategori filem.

Kategori yang saya nantikan tentu lah drama televisyen. Tahun ini jatuh kepada drama bersiri slot Zehra di TV3, Sebenarnya Saya Isteri Dia [SSID] terbitan Primeworks Studio. Saingan terdekat kepada SSID adalah Adam & Hawa yang bersiaran di Astro Mustika HD, terbitan Global Station Sdn Bhd. Kedua-dua drama bersiri ini  merupakan drama adaptasi daripada novel popular tempatan

Apa pun, anugerah kemuncak, Ultimate Award, diraih oleh penyanyi Joe Flizow.

Pencalonan dan kemenangan untuk semua kategori adalah berdasarkan undian peminat melalui internet. Bermakna anugerah ini bersifat popular dan 'urban' kerana dianjurkan oleh saluran 8TV di mana penontonnya berbilang bangsa dan tertumpu kepada kawasan bandar.


No comments: