Wednesday, August 19, 2015

MAHU JADI PENULIS? JANGAN! - BAHAGIAN 3

Kata lah anda meminati gaya penulisan seseorang. Dia menjadi idola kepada anda sejak sekian lama lagi. Anda teruja melihat dia dari jauh. Bagi anda, kejayaan dia cukup manis dan pencapaiannya cukup hebat. Anda terlalu ingin menjadi seperti dia. Seluruh usaha dihabiskan dengan cuba menulis seperti gaya penulisannya.

Hakikatnya, apabila kita mahu menjadi orang lain, di sini lah kegaagalan kita. Justeru, berhenti lah menulis dan cari lah kerja lain yang bersesuaian dengan jiwa anda jika anda mahu menulis seperti orang lain menulis (maksudnya gaya penulisan)

Satu perkara lagi,  jika anda tidak terdesak mahu popular, tidak terdesak mahukan wang yang berkepul-kepul di dalam bank, tetapi ada sesuatu yang berkobar-kobar di dalam diri untuk dikeluarkan - malah sehingga tidak boleh tidur malam dibuatnya jika tidak dikeluarkan - sila lah men'jebak' kan diri ke dalam dunia penulisan kreatif. 

Dunia ini tidak enak dan tidak selesa. Tetapi entah kenapa ramai juga yang "terjebak" ke dalamnya. Dan hanya mereka dan keluarga mereka sahaja yang tahu kenapa.

Bersambung...

No comments: