Tuesday, August 25, 2015

ADAPTASI NOVEL ACI PATMABI DAN KEMBOJA DI HATI TERBITAN DBP

Pagi tadi saya selesai membentangkan progres penulisan adaptasi novel Aci Patmabi terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Projek ini untuk Bahagian Sastera, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Penulisannya sudah 60% siap dan tarikh penghantaranya pada hujung Oktober ini.

Novel karya Azmi Iskandar Merican ini tentang masalah sosial yang melanda masyarakat Melayu Jawi Peranakan di  Pulau Pinang pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.

Minggu hadapan pula, saya akan memulakan satu lagi  projek adapatasi novel bertajuk Kemboja Di Hati yang juga terbitan DBP.  Novel ini untuk TV Al-Hijrah, setiap Selasa, jam 10 malam. Drama bersiri ini mengekalkan tajuk yang sama seperti novelnya. Novelisnya, Ramlah Rashid telah menghasilkan 12 buah novel setakat ini.

Drama ini akan menggunakan khidmat Shahrulezad Mohamaden sebagai pengarah dan penerbitnya, Ashraf Muslim. Syarikat produksi milik Ashraf ini, Al-Hidayah Production, telah memenangi drama terbaik Anugerah Skrin 2014  dan banyak lagi kategori melalui drama bertajuk Matahari Terbit Lagi.

No comments: