Thursday, September 3, 2015

KEMBOJA DI HATI - LANGKAH PERTAMA

Hari ini bermulanya langkah pertama untuk skrip yang diilhamkan daripada novel Kemboja Di Hati (KDH) terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Karya Ramlah Rashid ini tentang seorang aktivis NGO yang terpaksa mengorbankan banyak perkara dalam hidupnya, termasuk keluarga, demi sebuah perjuangan.

Perbincangan  pertama di TV Al-Hijrah (TVAH) telah berlangsung pada 2 Jun lepas. Perbincangan dengan tim produksi pada siang tadi, dihadiri oleh novelis, penulis skrip, pengarah, penerbit eksekutif, pengurus produksi dan editor. Penerbit, Ashraf Muslim tidak dapat hadir kerana jadualnya yang padat.

Novelis telah bersetuju dengan kehendak pihak stesyen televisyen yang hanya mahu mengambil sebahagian kecil isi kandungan novel. Atas dasar itu, proses perpindahan medium ini lebih sesuai digelar 'inspirasi' atau 'diilhamkan daripada' (Inspired By)

KDH yang diterbitkan oleh Al-Hidayah Production (AHP) akan bersiaran mulai 17 November ini, jam 10 malam, setiap Selasa.

Memandangkan tiada gambar perbincangan siang tadi, saya kongsikan di bawah ini gambar-gambar tim AHP dalam projek yang lepas, Pelangi Kita. Skrip Pelangi Kita adalah karya  pertama saya untuk AHP dan telah bersiaran di TVAH pada hari raya pertama yang lepas. KDH  akan menggunakan khidmat tim yang sama kecuali pengarahnya digantikan dengan Shahrulezad Mohamaden.





No comments: