Wednesday, April 22, 2009

"EARTH DAY" LAH PULAK!

Selepas "Earth Hour" pada Mac lalu, tiba pula 'Earth Day" atau "Hari Bumi". Tarikhnya pada hari ini..22 April. Ia disambut setiap tahun bagi mengenang bumi yang sudah tua dan uzur. Saintis barat menganggar bumi berusia 4.5 bilion tahun. Manakala al-Quran tidak menyatakan bilakah bumi tercipta. Pun begitu, terdapat persamaan antara penemuan saintis barat dengan fakta di dalam al-Quran tentang asal kejadian bumi. Saintis barat dan al-Quran juga mempunyai pendapat yang sama bahawa :
kerosakan bumi adalah akibat perbuatan manusia sendiri.
Saya ada menyelitkan tentang kerosakan bumi dalam karya seperti :
Telemovie slot Cerekarama TV3 "2 JIWA 1 HATI" berlatarkan Tasik Kenyir, arahan Ahmad Idham (Julai 2004). Dan dalam Tangisan Bulan Madu.
Juga dalam novel :
CAHAYA DI HUJUNG NYAWA terbitan Creative Enterprise Sdn Bhd (Julai, 2008).
Terbaru, menulis kertas cadangan AMUKAN NAGA CHINI (ANC) untuk slot Lagenda TV3. Isu yang dicadangkan agak berat, mungkin sukar diluluskan. Saya juga mencadangkan AKU BUKAN PONTIANAK (ABP). Penerbit memberitahu TV3 lebih berminat pada ABP berbanding ANC. Ini memang sudah diduga. ANC membawa isu pencemaran alam sekitar yang mungkin tidak diminati oleh penonton TV3 - kecuali jika ia dilaporkan oleh Karam Singh Walia melalui Buletin Utama. ABP pula mengkritik sikap Melayu yang terlalu takutkan hantu. Kedua-duanya diadaptasi daripada kisah lagenda Melayu tetapi berlatarkan era sekarang dan diberi tafsiran baru - sebagaimana yang dikehendaki oleh TV3. Bagaimanapun, saya difahamkan bahawa ada beberapa penulis lain turut mencadangkan lagenda pontianak untuk slot berkenaan. Mereka mungkin sedang menilai cadangan mana yang terbaik untuk siarannya kelak. Jadi, saya tidak begitu meletakkan harapan terhadap ANC atau ABP.
Sebelum ini, slot Lagenda telah menayangkan drama seperti :
Akukah Tanggang, Lara Rindu Mahsuri, Batu Belah, Puteri Salju, Anak Betung, Laila Majnun, Jula Juli, Putih Merah.
Semua siri berjumlah 20 episod dengan durasi sejam setiap episod. Masanya pada 4.30-5.30 petang, setiap Isnin hingga Khamis. Siaran ulangannya di TV9 pada jam 8.30-9.30 malam hari yang sama.

1 comment:

Anonymous said...

crossing my fingers for ACN