Friday, April 3, 2009

"IDEA PITCH" DI TV3 LAH PULAK!!

Selesai lah sudah “pitching” RTM. Satu hakikat bahawa syarikat yang berjaya tempohari adalah yang selalu nampak namanya di kaca TV1 atau TV2. Seolah-olah, nama besar atau konsep yang dibawa bukan faktor penentu kelulusan. Penulis skrip tersohor, Sharifah Abu Saleem, yang menghantar enam cadangan juga gagal. Siti Nurhaliza Production pun gagal. Itu RTM. Sekarang TV3 lah pulak! Khabarnya, TV3 membuka tawaran ini kepada 10-15 syarikat sahaja. Yakni yang kerap menghasilkan drama yang mendapat jumlah penonton tertinggi (disebut sebagai rating) seperti :
Metrowealth (David Teo), Filmscape (Kabir Bhatia), Pena Creative (Ziela Jalil), Orangetree (Dato’ Jaspal Singh), Asia Media Content (JS Foo), Suhan Movie (Rosyam Nor), ACE Motion Pictures(Aziz M Osman), Excellent Pictures (Ahmad Idham), JS Pictures (Shiela Rusly), Radius One (Shahrul Ezad), Zeel Production (Fadzil), Global Station (Zaitun Mohd Jiwa a.k.a. kakak ipar Siti Nurhaliza).
Tarikhnya pada 20 April ini. Dan untuk slot waktu perdana (prime time) sahaja. Maknanya drama pukul 6 petang ke atas. Tetapi ada juga yang berkata, proses “pitching” ini akan melibatkan bos-bos besar seperti tuk-tuk ketua eksekutif (CEOs), Pengarah Eksekutif (ED), Pengarah Urusan (MD) dan mereka yang sewaktu dengannya. Kalau RTM menetapkan tema tertentu berdasarkan hari perayaan, TV3 pula sekadar menyebut :
"Anything..."
Ini bermakna penulis mesti berfikir “out of the box”. Sudah tentu mereka mahukan idea yang dapat menarik perhatian orang kebanyakan (mass audience), bukan "syok sendiri" atau untuk kelumpuk tertentu sahaja. Tajuk juga penting. Kita lihat kecenderungan TV3 memilih tajuk yang ringkas tetapi menarik. Contohnya :
Spa Q, Mr Mama, Kasanova XXL, Datin Diaries, Ai D' Beijing...
Mereka juga cenderung kepada satu perkataan, (yang kebiasaannya nama wanita) seperti :
Puteri, Manjalara, Bella, Ezora, Fara, SinDarela, Iris, Rozana, Jelatang, Susuk, Enigma, Obsesi, Dendam dan yang terbaru Berek, Yusuff dan Matahari.
Namun, sesekali kelihatan juga tajuk panjang dan 'jiwang' di TV3 yang lazimnya diminati oleh RTM seperti :
Sesuci Cinta Sofea, Seputih Qaseh Ramadan, Rindu Semakin Jauh, Ku Milik Mu, Kiranya Aku Tahu, Rendang Untuk Mertua dan terkini, Cinta Untuk Ain.
Jadi, kepada sesiapa yang mahu karya disiarkan di TV3 yang masih mendominasi dari segi jumlah penonton (rating), hantar lah kertas cadangan ke syarikat yang tersenarai di atas. Bagaimanapun, nama-nama penerbit di atas adalah berdasarkan “laporan tidak rasmi” dari seseorang. Jika ada nama di atas yang tersilap, harap ada yang memperbetulkannya. Selamat berkarya!

2 comments:

nina lee said...

salam..
kamu ke yg tulis kiranya kau berbohong?

Maizura Mohd Ederis said...

Salam Niena,

Ya. KKB diterbitkan oleh Creative Enterprise. Kepada sesiapa yang berminat, dapatkan naskah di pesta buku PWTC yang berlangsung sekarang dengan diskaun yang hebat.