Friday, July 24, 2009

YASMIN AHMAD....SEMOGA MASIH BERSAMA KITA

Semalam, akibat hendak cepat, saya capai satu tudung yang jarang dipakai. Kenapa? Kerana kali pertama pakai, ia licin, asyik senget saja. Dan sewaktu pulang sekitar jam 12 tengahari, tudung itu mengingatkan saya pada Yasmin Ahmad, pengarah filem tersohor. Kenapa? Kerana dia lah yang perasan tudung itu tidak kemas sewaktu pra-tonton filem Tale 'N' Time(Talentime) , Mac lalu. Malah dia membantu memperbetulkannya di kepala saya. Entah kenapa terdetik ingatan pada Kak Yasmin sewaktu membuka pintu hendak masuk rumah. Gara-gara tudung itu lah. Saya ingat lagi biacaranya hari itu :
"Datang tengok preview?" ; "Datang sorang?" ; "Dah makan?".
Selesai flashback tentang pertemuan itu, saya pun uruskan anak, makan, solat dan sebagainya lalu terlelap sebentar (akibat semalaman tak tidur menyiapkan skrip). Saya terjaga dek bunyi SMS pada jam 4.15 petang dari suami saya yang bekerja di TV3. Menurut cerita kakitangan TV3 :
Yasmin tidak bernafas selama 20 minit dan diselamatkan oleh alat yang selalu doktor guna untuk tekap pada dada pesakit bila mendapati jantung pesakit sudah terhenti. (Seperti yang kita selalu tengok dalam TV).
Jika benar cerita ini, bermakna Kak Yasmin mengalami keadaan yang dinamakan :
'Clinical death' atau dalam bahasa orang biasa "very close to death' atau 'hampir mati'. Ada ketika seseorang dalam keadaan ini akan mengalami beberapa pengalaman aneh disebut 'Near Death Experience (NDE)'.
Saya pernah mendengar pengalaman ini daripada seorang pesakit jantung yang terselamat setelah doktor menekap alat itu ke dadanya. Menarik pengalamannya. Ia berkaitan dengan roh. Selebihnya saya membaca tentang NDE di majalah dan internet.
Apa pun, saya tidak henti-henti berdoa kepada Allah supaya Yasmin Ahmad akan terus bersama kita. Amin.
Keterangan gambar : Yasmin Ahmad semasa bersiap untuk menjalani pembedahan kecemasan-Gambar Bernama.

1 comment: