Sunday, July 26, 2009

YASMIN AHMAD....BERLEPAS KE ALAM BARU

Kali terakhir Allahyarham Yasmin Ahmad menegur saya ialah ketika saya mengulas filem Okuribito@Departures dalam blog Ajami Hashim. Tidak sangka, Allahyarham memberi komen berbunyi begini :
"maizura, i love your take on departures".
Sebenarnya, saya terpanggil menonton filem itu setelah membaca blog Allahyarham, The Storyteller Part 2. Allahyarham mengulas filem ini dengan kata-kata :
“An Achingly Beautiful Film....Okuribito (Departures) is a film by 54-year old Yojiro Takita. You must do everything possible to watch this Oscar winning film, as soon as you can...(Entri bertarikh 5 Mac 2009)
Bagi saya, blognya bermanafaat, bukan sahaja dari segi perkongsian pengalaman berharga beliau dengan pembaca, malah turut mengesyorkan filem yang baik untuk kita hayati. Justeru, mengiringi perasaan kehilangan pagi ini, adalah hujan yang tiba-tiba turun. Dan seiring rintik hujan, saya menitipkan semula dialog dari filem berkenaan :
"...Working here for a long time makes me think..that death is a gateaway. Death doesn't mean the end but leaving the present to the next stage. Truly a gateaway. As a gate keeper, I've sent off many people. 'Have a nice trip. See you again' I would say..."
Dialog ini dituturkan oleh tukang bakar mayat yang bekerja di rumah mayat yang kebetulan adalah kawan baik kepada si mati. Kenapa Allahyarham beriya-iya mengesyorkan filem ini kepada pembaca blognya? Adakah dia sudah mendapat petunjuk tentang perjalanan jauh ke alam kekal yang bakal ditempuhinya mulai malam tadi?
Kak Yasmin, selamat berangkat, jumpa lagi di sana.

4 comments:

nita said...

AL-Fatihah buat arwah..

sesunguhnya nafas kita adalah milik DIA..

saya amat mengagumi semua filem2 arwah terutamanya talentime..

:(

Maria Soraya said...

Al fatihah..

Semoga arwah berada dikalangan orang-orang beriman.

Filem-filem beliau very multiracial and suitable for malaysian.

fadz said...

al fatihah
:...(

Bukan Sepet said...

Dan perginya satu dalam sejuta...

I felt lost.