Monday, November 9, 2009

KENALI KEKAYAAN PALSU…ESOK DI UIA

Sebarang tipu daya pasti terbongkar jua akhirnya. Ini lah yang berlaku kepada ‘duit kertas’ yang merupakan penipuan terbesar dalam sejarah manusia. Krisis Kewangan Asia 1997-2000 dan krisis pinjaman sub-prima 2008-? di Amerika Syarikat membuka mata kita. Bahawa ‘duit kertas’ boleh menjadi ‘bala’ kerana nilainya adalah “0” (sifar). Bila-bila masa ia boleh menjadi tidak berharga. Dan duit kertas - yang tanpa sebarang sandaran nilai kepada emas - membuka ruang kepada bank dan institusi kewangan (termasuk perbankan Islam!) untuk mencipta wang melebihi kekayaan sebenar.
Gagasan Kembali Kepada Emas (Back to Gold) sekitar 2001 oleh kerajaan Malaysia bertujuan menyekat kekayaan palsu ini. Seterusnya menyelamatkan negara daripada ditimpa musibah yang sama seperti pada tahun 1997. Malangnya, ia gagal lantaran ketakutan negara-negara Arab kepada International Monetory Fund (IMF).
Di saat idea lalu gagal, gagasan ini terus bergerak. Setakat ini, mungkin sukar bagi sesebuah orgnisasi, negara atau sesebuah bank (sekalipun perbankan Islam) untuk melawan IMF melalui undang-undang sedia ada. Bagaimanapun, masih ada cara lain untuk bergerak tanpa perlu ‘cari pasal’ dengan IMF.
Bagaimana?
Ketahui lah dengan mendengar ceramah Profesor Umar Ibrahim Vadillo dari Afrika Selatan yang merupakan pengasas gagasan ini. Tajuknya The Economic Revolution of The Islamic Gold Dinar di Adm 1, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) pada esok hari, (Selasa, 10 November) jam 10-12 pagi. Ia terbuka kepada semua orang.
Baca pendapat saya tentang ‘duit kertas’ dalam blog MAIZURA MENULIS :
http://maizuramohdederis.blogspot.com

No comments: