Friday, November 20, 2009

Kerana al-Kulliyyah…terlepas Jalan Merdeka

Malam tadi, saya teruja mahu menonton siaran langsung al-Kulliyyah Khas bertajuk Satu Akidah di TV3. Program itu menampilkan tiga panelis - Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Dr Fauzi Deraman dan Prof Dr Muhammad Uthman el-Muhammady.
Dua tokoh – Dr Asri dan Prof Uthman - tidak asing buat saya. Sebagai wartawan, saya kerap mewawancara mereka tentang pelbagai isu agama samada secara bersemuka, melalui e-mail mahupun telefon. Kedua mereka sangat ‘media friendly’ – mudah dibuat temujanji, tidak cerewet dan dapat memberikan jawapan seperti yang dikehendaki, pada bila-bila masa yang dikehendaki.
Namun hampa apabila siaran langsung itu ditukar menjadi siaran rakaman untuk tarikh dan waktu yang belum ditetapkan. Dan kerana menunggu al-Kulliyyah itu, saya terlepas menonton drama bersiri Jalan Merdeka di Astro Warna (saluran 132). Skrip Jalan Merdeka dikerjakan oleh saya dengan bantuan Alfie Palermo (Tower 13), Sofia J Rhyland (Awan Dania), Ayuni Zamani (Impian 2) dan Khairul Aswad Ramli (Cicakman The Series).
Nantikan al-Kulliyyah berkenaan manakala Jalan Merdeka akan berakhir pada minggu hadapan, Khamis, 27 November, jam 9.00 malam.

No comments: