Tuesday, July 13, 2010

TENTANG 'DRAMA IKLAN'...'TUDUNG EKSPRES'.

‘Drama iklan’ adalah istilah orang awam yang merujuk kepada drama yang ditaja oleh syarikat pengeluar barangan komersil. Skrip drama berkenaan biasanya ditulis untuk membawa aspirasi sesuatu produk. Biasanya melibatkan produk harian pengguna.
Antara drama iklan yang popular adalah Impian di TV3 yang ditaja oleh syampoo jenama Sunsilk.
Bagi pengamal industri pula, istilah yang kami gunakan ialah ’branded content’.Apa yang membezakan ’branded content’ dengan drama biasa ialah proses penulisannya agak rumit dan panjang kerana perlu melibatkan perbincangan dan kelulusan pihak penaja. Ini bermakna pihak penaja mempunyai ’suara’ dan ’kuasa’ ke atas skrip, pelakon dan segala aspek pengambaran.
Malah dalam ”Tudung Ekspres” yang kini sedang bersiaran di Astro Prima [Saluran 105] , penaja turut menentukan warna pakaian pelakonnya.
Kesukaran lain ialah untuk mendapatkan pelakon utama. Drama ini melibatkan empat pelakon utama. Dan mereka mesti lah bukan duta kepada produk lain yang menjadi saingan kepada penajanya, Garnier.
Apa pun, menulis "Tudung Ekspres" merupakan satu pengalaman berharga. Di dalam produksi ini lah saya belajar erti bekerja secara berpasukan, bertolak ansur, berfikiran secara kreatif dan kritis.

1 comment:

rusliesophian said...

Syabas dan tahniah, Mai.