Friday, March 25, 2011

"TEH O AIS LIMAU"...HAMPIR CAPAI SEJUTA

Telefilem "Teh O Ais Limau" yang bersiaran pada Disember lalu di TV9 hampir-hampir mencapai sasarannya dengan rating melebihi 900,000. Rating lebih tinggi dikatakan untuk siaran ulangannya.
Ironi, di saat stesyen berlumba-lumba mengejar rating...rating...dan rating..., berlainan pula dengan saya. Kepuasan menulis buat saya terletak kepada 'isi kandungan' [content] yang bermanafaat, bukan hiburan kosong.
Bagaimanapun, jumlah penonton yang ramai merupakan matlamat stesyen. Saya yang mewakili pembekal isi kandungannya, akur pada kenyataan ini. Demi periuk nasi, TIDAK SEKALI-KALI saya kata, "go to hell with rating!".
Atas dasar itu, Alhamdulillah jika dimaklumkan rating memuaskan, bermakna mudah 'cari makan' lagi di masa akan datang.
Di sebalik angka [yang kadang-kadang memberi tekanan], kepuasan menulis "Teh O Ais Limau" sebenarnya diperolehi dari komen penonton di internet bahawa ia santai, bersahaja, menghiburkan tetapi ada pengisian. Ini sudah mencukupi.
Telemovie lain yang mengisi kempen sejuta penonton pada penghujung tahun itu, seperti Aku, Kau dan Dia ; Duda Berhias ; Haruskah Aku Mati ; dan 5 Disember. Akan tetapi, tiada maklumat diperolehi tentang prestasi rating drama-drama ini.

No comments: