Sunday, April 19, 2015

BELASUNGKAWA AZWAN ANNUAR

Sungguh mengejutkan apabila mendapat berita Azwan Annuar telah kembali ke rahmatullah, semalam, jam 10 pagi, kerana serangan jantung.

Allahyarham dikenali ramai melalui wataknya dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah arahan pengarah terkenal, Mamat Khalid. Dalam filem itu, wataknya sering mengucapkan dialog "sabor jer lah" dan kemudiannya menjerit ketakutan apabila dipeluk oleh Kak Limah.

Bagi penggiat industri, beliau dikenali sebagai penulis skrip, pegawai perhubungan awam dan blogger hiburan.

Perkenalan saya dengannya amat singkat, hanya bermula pada tahun lepas apabila beliau menyertai bengkel penulisan skrin anjuran Finas yang dikendalikan oleh saya sebagai tenaga pengajar. Memandangkan beliau pernah menulis skrip dan paling berpengalaman berbanding peserta lain, beliau lah yang paling menunjukkan minat dan banyak bertanya soalan. Sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi meriah dan bersemangat dengan adanya peserta seperti beliau. Semakin teruja beliau apabila saya memperkenalkan struktur skrip Save The Cat oleh Blake Snyder. 

Bulan lepas, kami bertemu di ceramah umum oleh pengarah terkenal Indonesia, Riri Reza di Finas Hulu Kelang. Allahyarham kelihatan gembira bertemu saya dan bersemangat dengan sesi apresiasi Sokola Rimba yang ditayangkan pada hari itu. Terus beliau bertanya pendapat saya tentang filem itu. Kami sempat merakam gambar bersama teman serumahnya, blogger Amy Ikram.


Biarpun baharu kenal, saya tetap terasa kehilangannya. Apatah lagi di kalangan penggiat industri yang sudah lama mengenali Allahyarham. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Al-Fatihah.




No comments: