Sunday, April 19, 2015

PILOT CAFE DI PAWAGAM MULAI 30 APRIL

Nama Ahadiat Akashah dikenali sejak 1980-an lagi sebagai novelis. Setelah 30 tahun menulis, beliau dikenali sebagai novelis prolifik sehingga tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Beliau juga menulis skrip drama televisyen dan filem. Pada peringkat awal pembabitan saya dalam dunia penulisan skrip, kami pernah berkolaborasi menghasilkan skrip drama bersiri sempena hari kemerdekaan untuk siaran TV1.

Sudah lima buah novel tulisannya diadaptasikan ke filem cereka. Sebahagian skripnya ditulis oleh beliau sendiri dengan kerjasama penulis lain.

Karya adaptasi terbaharu beliau, Pilot Cafe akan menemui peminat di pawagam tempatan mulai 30 April ini.  Filem terbitan Tarantella Pictures Sdn Bhd bersama Astro Shaw Sdn Bhd ini, berdasarkan novel Ahadiat bertajuk sama yang terbit pada 1995.
Filem arahan Osman Ali ini berjaya meruntun perasaan wakil media yang hadir di pra-tonton pada minggu lepas di pawagam GSC Nu Sentral, Brickfield, Kuala Lumpur. 

Pilot Cafe mengangkat tema keinsafan apabila menceritakan tentang juruterbang yang hidup bebas dengan mempermainkan wanita, telah kembali menolong wanita demi menebus kesalahannya.

Menurut Ahadiat, kisah ini ditulis berdasarkan pengalaman rakan-rakannya yang pernah bertugas sebagai juruterbang.

Barisan pelakon terdiri daripada Fahrin Ahmad, Izara Aisyah, Neelofa, Remy Ishak dan Eizlan Yusuf. 

Selamat menonton, ya.

No comments: