Monday, August 24, 2009

PITCHING RTM....ADAPTASI 'MAHLIGAI' DAN 'TBM 2'

Khamis lalu, saya melontarkan idea untuk slot adaptasi drama tempatan. Mahligai karya Salina Ibrahim dan Tangisan Bulan Madu (TBM) musim kedua karya Samsiah Mohd Nor. Kepada mereka yang akan pitching slot ini, ada soalan cepu emas yang perlu diberi perhatian.
"Novel ini bagus. Tetapi bagaimana kamu hendak mempastikan bahawa skripnya nanti menjadi sebagus novel?"
Wah! Tu diaaaaaaa...! Bagi sekuel TBM pula, soalan 'maut'nya berbunyi :
"Musim kedua drama tempatan selalunya tidak sebaik musim pertama. Jadi, bagaimana kamu mempastikan bahawa sambungannya nanti akan jadi sebaik yang asal?"
Soalan maut itu terlontar kerana ahli panel telah membaca novel Mahligai dan menonton TBM musim pertama. Mereka mengakui kedua-dua karya ini sebagai karya yang bagus. Ini menyebabkan mereka meragui kualiti karya seterusnya. Berdasarkan karya-karya terdahulu yang pernah tersiar - samada adaptasi novel atau sekuel - sering gagal menyaingi kredibiliti naskah asalnya. Jadi, keraguan mereka itu memang munasabah dan wajar.
Apa pun, selamat maju jaya kepada HANISAH OTHMAN, yang akan pitching novelnya sendiri, OBSESI CINTA, pada hari ini. Hanisah seorang guru dan penulis genre sastera. Ini adalah percubaan pertama beliau dalam bidang penulisan skrip drama televisyen.
Dan selamat menjalani ibadah puasa kepada semua pembaca blog ini.

No comments: