Tuesday, December 7, 2010

TAHUN BAHARU, SEMANGAT BAHARU

Sejak semalam, berkobar-kobar pula hendak menyambut tahun baharu. Tiada azam baharu. Cuma semakan semula ke atas segala perancangan.
Melihat dunia daripada kaca mata seorang perancang, saya acap kali menerima kejutan. Kerana apa yang dirancang dan dibuat, kadang-kadang tidak menjadi. Atau menjadi lebih awal dari jangkaan. Atau dengan cara berlainan dari perlaksaannya, tetapi masih menjadi.
Apa pun, penting untuk bersikap positif di saat ekonomi Amerika Syarikat [US] masih buruk. Biar pun Cina bagus, ekonomi dunia masih dikawal US. Jadi, golongan pekerja bebas yang tidak terikat dengan mana-mana syarikat secara bergaji tetap, perlu bersedia dengan 'back-up plan'. Lazimnya, pekerja produksi TV lah yang paling ramai bekerja secara bebas [freelance]. Saya salah seorang daripada mereka.
Pun begitu, dari segi kewangan, agak mudah untuk merancang kerana ramalan penganalisis selalunya tepat. Contohnya, kegoncangan Wall Street pada 2008, sudah dibayangkan penganalisis beberapa tahun lebih awal. Jadi, bagi sesetengah orang, itu bukan lah kejutan.
Semoga tahun baharu Hijrah 1432 ini menjanjikan beberapa kejutan yang menggembirakan.

No comments: