Saturday, December 25, 2010

NUR KASIH THE SERIES...DRAMA RANTAIAN TERBAIK ASK 2010

Seperti yang dijangka, Nur Kasih The Series [NKTS] berjaya dalam kategori Drama Rantaian di Anugerah Skrin [ASK] malam tadi. Bagaimanapun, terdapat salah faham sebelum ini, apabila ramai yang meramalkan NKTS bakal menjadi Drama Terbaik ASK 2010. Malah pelakon dan pengarahnya disebut untuk menang dalam kategori masing-masing. Jika ramalan ini disebut orang awam yang tidak memahami format ASK, tidak mengapa. Namun, apabila ia turut disebut penulis sebuah laman web hiburan yang terkenal dan berwibawa, bermakna wartawan juga terlepas pandang akan format pertandingan ini.
Setiap tahun ASK menyediakan anugerah pelakon, pengarah, penulis skrip dan drama terbaik HANYA UNTUK TELEFILEM [disebut juga sebagai telemovie]. Tidak ada anugerah pelakon, pengarah dan penulis skrip untuk Drama Rantaian mahupun Drama Komedi.
Justeru, karyawan dalam drama bersiri atau drama komedi dengan sendirinya tidak layak dicalonkan untuk kategori pengarah, penulis skrip dan pelakon terbaik. Manakala drama itu sendiri tidak layak diangkat sebagai Drama Terbaik yang menjadi anugerah utama atau grand finale untuk ASK.
Apa pun, memadai lah dengan pengiktirafan yang minima ini, kerana jika dikejar sangat pengiktirafan manusia secara berlebihan, kita tidak akan ke mana pun.

2 comments:

acik_ah82 said...

tahniah. Saya antara jutaan peminat drama ni. Berulang kali tengok tak pernah jemu. Bila nak ada sambungan ni...

Maizura Mohd Ederis said...

Acik ah,

Tks. Sambungannya ada di Nur Kasih The Movie. Saksikan di panggung wayang, kalau tak salah pada Mac ini.

Ceritanya 8 tahun dari saat Nur Kasih the Series berakhir. Skrip ditulis sepenuhnya oleh Mira Mustaffa.